Total Pageviews

Thursday, January 20, 2011

Wacana Pemikir Muda Bersama Tun Dr. Mahathir Mohamad

 
Yang Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama isteri diiringi Ketua Menteri Melaka. menuju ke kerata untuk berangkat pulang ke tempat penginapan.
Pertama sekali saya mengucapkan tahniah kepada UTeM dan MPP UTeM kerana berjaya menjadi tuan rumah kepada majlis yang begitu besar dan bermakna buat para pelajar serta dapat memastikan masjis berjalan mengikut perancangan yang telah ditetapkan. Majlis seperti ini mampu untuk mengangkat UTeM setapak lebih maju dari sebelumnya. Sekali lagi, tahniah UTeM.

Majlis bermula tepat jam 0806 dengan pendaftaran para pelajar UTeM yang menghadirkan diri di Dewan Besar UTeM di Durian Tunggal. Manakala ketibaan tetamu-tetamu adalah tepat pada masa yang ditetapkan iaitu pada jam 0900. Yang Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamad bersama isteri diiringi oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Hj. Mohd Ali bin Mohd Rustam. 

Tepat jam 0928 hingga jam 1129, Yang Berbahagia Tun memberi ucapan mengenai pemikir muda. Beliau berkata satu bangsa yang budayanya mengutamakan displin diri dan bertanggungjawab adalah satu bangsa yang maju. Majunya sebuah negara bukan terletak pada hasil perkapitanya tetapi pada nilai hidup yang tinggi di kalangan masyarakatnya.

Selepas tamatnya ucapan dari Yang Berbahagia Tun, sesi soal jawab dimulakan dengan pembukaan lima soalan pertama dijawab secara terus oleh Yang Berbahagia Tun dan yang lain akan dijawab di d lam blog beliau. Selepas itu berlangsunglah majlis perasmian Persatuan Pemikir Muda oleh Yang Berbahagia Tun serta penyampaian cenderamata.

Disebalik maljis yang gilang-gemilang itu terdapat beberapa kekurangan yang jelas dari tuan rumah. Antaranya:
  1.  Tempat duduk yang tidak mencukupi sehingga pengunjur-pengunjur dari luar terpaksa duduk diatas lantai. Ini sesuatu yang memalukan sebagai tuan rumah, sepatutnya pihak tuan rumah berwaspada dan menyediakan payung yang secukupnya sebelum jatuhnya hujan.
  2. Susunan pengunjung yang tidak teratur. Sepatutnya pelajar-pelajar sekolah diletakkan khas di satu kawasan dan peserta-peserta PLKN juga diletakkan pada satu tempat.
  3. Satu yang amat mengecewakan pelajar UTeM sendiri, mereka tiada tempat khas untuk duduk. Ada antaranya yang duduk di atas lantai dan ada yang duduk di atas tangga.
Sebagai kata akhir dari saya, saya berharap UTeM dapat memperbaiki atur cara majlis supaya ia berjalan dengan lebih lancar.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...